Saturday 8 February 2014

New Project ( Mini Bebaru In The Rock )

Di awal tahun ni byk plak masa yang terluang. Kuliah PJJ pun blum start lagi, so Saya dah mula start projek mini Bebaru saya... Dalam post lepas, saya ada post gambar batu gua & karang...so, utk projek kali ini saya akan menggunakanya... Cara utk membuatnya sgt mudah... pertama, cari keratan batang pokok... yg ke2, masukkan kedalam lubang batu gua @ batu karang (lagi bagus)... utk teknik ni, masa yg diperlukan utk bonsai ini menjadi 100% siap adalah bergantung kepada jenis pokok yg di pilih... saya lebih suka menggunakan pokok bebaru kerana pokok ini cepat membesar... selain dari pada bebaru, pokok Jawi (ficus) juga amat sesuai di gunakan.... jeliti (santalia) pun ok jugak, tetapi santalia xberapa cantik untuk dibuat in the rock style ni... Dari pada pengalaman saya yg lalu, masa yg di perlukan ialah lebih kurang 4 tahun... so, 2018 nanti kita tengok hasilnya... hmmmm...berjanggut la nak tunggu... tapi takpe, sy akan update kan perkembangan nya dari masa ke semasa.... 


Batu Karang pulau Langkawi




dah sepuluh bulan berlalu.. Ni dia punya rupa.. ok tak?



Yang di pula batu gua, Batu Kapur.



dah sepuluh bulan berlalu.. Ni dia punya rupa.. ok tak? 






yang ni pun batu bukit..



No comments:

Post a Comment