Monday 9 January 2012

Teknik Menghasilkan Mini Cascade Bonsai

Cascade Bonsai adalah teknik bonsai yg paling saya gemari. 4 tahun lalu saya ada berjumpa dengan seorg hamba Allah (dah xingat nama pakcik ni) di sebuah nursery bonsai yg terletak di pinggir bandar Alor Star.. Dia mengajar saya teknik menghasilkan mini cascade bonsai sama ada ditanam dari biji benih atau keratan batang. kepada yang taktahu apa itu cascade bonsai ( pokok yg senget ketepi pasu) ada saya post beberapa gambar dari internet sebagai tatapan dan inspirasi. 








Pokok yang dibawah ni saya tanam sendiri 4 tahun yg lalu menggunakan biji benih. Setelah 2 tahun saya keluarkan dari pasu dan masukkan ke dalam botol air plastik yg dipotong dan akan dibiarkan dalam keadaan begini buat sementara waktu sehingga selesai dibentuk.







 Dengan menggunakan teknik ini, penggunaan dawai boleh diminamakan kerana pokok lebih cenderung utk tumbuh keatas utk mendapatkan cahaya matahari dengan keadaan semula jadi.


 Pokok ini pula saya tanam menggunakan keratan batang, begitu juga dengan yg bawah ni.







gambar cascade bonsai dari internet... (bila la pokok aku nak jadi cun camni ni hemmmm... :)


No comments:

Post a Comment